sandvikenbattlefield.se Homepage
Forum Home Forum Home > Computers > General Discussions
  New Posts New Posts RSS Feed: Dator krångel
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Dator krångel

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Sandviken Battlefield Veterans
SBF:s Old Man

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote Frasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dator krångel
    Posted: 2011-Februari-05 at 11:18
Har ju haft vissa problem ett tag nu med min dator, börjar ju bli en 4 år nu drygt å en helt ny verkar inte vara nåt som man lägger pengarna på idag då jag mest spelar BC2 å BF2.
Den började strula lite redan i höstas, sen blevat värre å värre kan man säga.
Allt från riktiga frys lagg till att problem med att starta datorn.
Nu när jag startar datorn så börjar han ladda allt tills windows ska till, då blire svart skärm å enda man ser e en vit prick uppe i vänstra hörnet som blinkar. Precis som han inte orkar mer än ditConfused
Brukar räcka med att stänga ner å sen starta upp igen, men nu ser det ut som D e kört???
www.edalunds.se
Back to Top
Patrik View Drop Down
Sandviken Battlefield Supreme Commander
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-05 at 11:26
Min gissning är att det är nåt tjall med hårddisken, kanske dåliga sektorer.

En annan sak är att om datorn är 4 år gammal så måste jag fråga, hur många gånger har du öppnat den och dammsugit ur allt damm ur fläktarna på cpu  och graffe och nätagg ? Kan också ha stor betydelse för hur länge datorn lever.
Laptopjävel
Back to Top
Leathernun View Drop Down
Medlem i [SBF] vCL

Post Options Post Options   Quote Leathernun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-05 at 11:33
Originally posted by Patrik

Min gissning är att det är nåt tjall med hårddisken, kanske dåliga sektorer.

En annan sak är att om datorn är 4 år gammal så måste jag fråga, hur många gånger har du öppnat den och dammsugit ur allt damm ur fläktarna på cpu  och graffe och nätagg ? Kan också ha stor betydelse för hur länge datorn lever.
Herpes ska abolut inte dammsuga sin PC
det kommer gå åt helvete
Något för erfarna rävar som vet vad de pysslar med har jag fått veta.
Somtimes people mistake humility for weakness
Back to Top
Spiff View Drop Down
Webmaster, Admin

Post Options Post Options   Quote Spiff Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-05 at 12:52
Dammsug den inte, använd tryckluft på burk avsedd för ändamålet.

Kanske också är dags att formatera och installera om Windows? När gjorde du det senast?
Spiff Häpnadsmannen

Back to Top
Frasse View Drop Down

Post Options Post Options   Quote Frasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-05 at 14:30
Originally posted by Spiff

Kanske också är dags att formatera och installera om Windows? När gjorde du det senast?
Har nyss gjort det pga detta problem, men det blev ige bättre. Som patrik sa om hårddisken kanske gjort sitt..... Trodde mera på moderkortet jag? Men det e ju bara jag detEmbarrassed

Edit: Nu efter X-antal omstarter och flera svordomar än METAL törs uttala så hoppar den igång!Confused
Törs kanske inte stänga av den igen?Dead

Edited by Herpes - 2011-Februari-05 at 14:33
www.edalunds.se
Back to Top
Frasse View Drop Down

Post Options Post Options   Quote Frasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-05 at 14:35
Originally posted by Herpes

Originally posted by Spiff

Har nyss gjort det pga detta problem, men det blev inge bättre. Som patrik sa, Jo städat den har jag å som Nunnan säger....Men säg inge te han, han skäller så på migWink. Och om hårddisken kanske gjort sitt..... Trodde mera på moderkortet jag? Men det e ju bara jag detEmbarrassed

Edit: Nu efter X-antal omstarter och flera svordomar än METAL törs uttala så hoppar den igång!Confused
Törs kanske inte stänga av den igen?Dead
www.edalunds.se
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-05 at 15:02
Kolla på kondensatorerna på moderkortet (okulärt) om det är några som ser bulliga ut eller att det läkt ut någon brunaktikg vätska ur någon av dom .

Men gör inte som den här killen som bröt loss kondingen (det är dom små svarta , eller blåa eller guldfärgade små tunnorna på moderkortet).

Och kolla samtidigt att alla kort och minnen sitter i sina slottar ordentligt och att cpu kylaren sitter som den ska.

Annars skulle jag nog rekommendera att du testar med en annan hårddisk om du inte orkar köra felkontroll på den befintliga då förstås, men det tar åtskilliga timmar att köra en sektorkontroll på hårddiskar idag.

Edited by Patrik - 2011-Februari-05 at 15:05
Laptopjävel
Back to Top
F0RD View Drop Down
Sandviken Battlefield Officer
Sandviken Battlefield Officer
Admin

Post Options Post Options   Quote F0RD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Februari-06 at 19:01
Får du Bios-meddelandet mm dvs har bild tills windows ska hoppa igång så kan du börja med att installera om windows (om möjligt på en ny hårddisk)...

Funkar inte det så kan du gå vidare:
Originally posted by Patrik

Kolla på kondensatorerna på moderkortet (okulärt) om det är några som ser bulliga ut eller att det läkt ut någon brunaktikg vätska ur någon av dom .

Edited by F0RD - 2011-Februari-06 at 19:02
Back to Top
Starfire View Drop Down
Sandviken Battlefield Honorary Member
Sandviken Battlefield Honorary Member
Medlem i klanen [SBF]

Post Options Post Options   Quote Starfire Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-April-07 at 10:23
Om det är överhettning på processorn så kan du ha en massa damm draperat över kylaren också, lite stårt att se, men om så är fallet så får man skruva loss fläkten från kylaren och blåsa bort det med tryckluft. Lite överkurs om man är ovan, men gör en visuell inspektion. Har sett några såna varianter på gamla burkar.

Dammsugare i datorn? Burrrrrrr!!! Statisk elektricitet på mammakortet är en höjdare! ;)
In A World Without Fences, Who Needs Gates?
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2011-Juli-17 at 09:40
Nja tricket är att inte vidröra några delar med dammsugarmunstycket.
Laptopjävel
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 9.70
Copyright ©2001-2011 Web Wiz

This page was generated in 0,594 seconds.