sandvikenbattlefield.se Homepage
Forum Home Forum Home > Computers > General Discussions
  New Posts New Posts RSS Feed: Liten bärbar dator?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Topic ClosedLiten bärbar dator?

Post Reply Post Reply
Author
Sandviken Battlefield Veterans
medlem i [SBF]

Online Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: Liten bärbar dator?
    Posted: 2010-September-26 at 21:43
Hejsan.

Jag letar efter en liten bärbar dator som bör vara i storlekarna 11"-14", samt under 5000 kr

Ett annat krav är att den skall klara av Sims 3(Nej det är inte jag som ska ha datorn :P) Här har ni systemkraven =) http://www.thesims3.com/game/systemreq

Sedan vore det nice om den hade cd-läsare.

Det vore mycket vänligt^^ Den som hittar en bra dator bjuder jag på pizza på nästa LAN^^
Back to Top
darkman74 View Drop Down
Sandviken Battlefield Officer
Admin

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-27 at 08:32
Jag gled in på GEAB för 1 månad sedan och skulle köpa en ny mobil eftersom den förra regnade sönder på Sonisphere. Nåja, mobilen blev en Samsung 9000S Galaxy. Men det var faktiskt inte allt, vet ju att kärringen hemma vill ha en ny bärbar dator så jag kollade vad de skulle ha för deras datorer. Iom köpet av mobilen fick jag ett jäkligt bra pris på en Sony Vaio, vet inte vad ordinarie pris var, men jag tror jag betalade 4900. Kollade sedan upp att de låg som billigast kring 6-8k.

Kan iaf vara värt att kolla upp, dock är nog prestandan helsikes mycket bättre än det du efterfrågar. Priset är dock odiskutabelt bra, men då kan jag ju inte garantera att du får samma pris heller. Värt att kolla upp som sagt.

15,5"
4Gb ram
Intel iCore 330 (tror den var på ca 2Ghz)
Radeon HD5650
Windows 7 Home

*EDIT*

Ärligt talat tycker jag själv att de är segare än vad prestandan uppger (faktiskt bättre än min stationära, men känns ändå segare). Men då har jag inte ändrat något på Win7 heller, utan allt lull-lull är där.

Edited by darkman74 - 2010-September-27 at 08:33
Back to Top
Korpen View Drop Down
medlem i [SBF]

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-27 at 17:32
Vänligt av dig^^

Ska kolla, men tror tyvärr hon är lite kinkig på at den ska vara mindre än så :S
Back to Top
Jackass View Drop Down
Medlem i [SBF]

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-27 at 20:42
Om du vill vara lite "Wild and Crazy" kan du ju alltid bjuda på nån av de här på Tradera:

HP Pavilion dv2625eo med Intel Centrino Core Duo 1.5 GHz, 2GB RAM och NVIDIA Geforce 7150M

Sony Vaio VGN-CS11S med Intel Core 2 Duo P8400 2.26 GHz, 4 GB RAM och NVIDIA GeForce 9300M GS

HP Pavilion dv2799eo med Intel Core 2 Duo processor T5750 2 GHz, 2 GB RAM och Nvidia GeForce 8600M GS.

Asus UL30A-QX056V med Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 GHz, 4 GB RAM och Intel GMA 4500MHD.

Finns några till också, jag rekommenderar att man satsar på lite dyrare märken (HP, IMB, SONY mm) när man köper begagnad laptop, och gärna proffsmodeller eftersom de brukar vara av bättre kvalité.
Undvik netbook/miniPC, de är söta med ganska kassa på det mesta och Windows 7 Starter gör ingen glad.

Edited by Jackass - 2010-September-27 at 20:43
Back to Top
darkman74 View Drop Down
Admin

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-28 at 09:22
Originally posted by Korpen

Vänligt av dig^^

Ska kolla, men tror tyvärr hon är lite kinkig på at den ska vara mindre än så :S

Fru eller dotter?

Hahaha...känner iaf igen mig. När jag väl hade köpt datorn till ett vrakpris (tycker dessutom att den faktiskt är snygg, något som faktiskt vägde in för hennes skull) så säger hon efter någon dag att hon nog hade kunnat tänka sig en "sån där lite söt en"...wtf...

Fast hon är jäkligt nöjd ändå. Kvinnor tänker på 90% till utseendet och 10% funktionen.
Back to Top
Korpen View Drop Down
medlem i [SBF]

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-28 at 11:52
Originally posted by Jackass

Om du vill vara lite "Wild and Crazy" kan du ju alltid bjuda på nån av de här på Tradera:

HP Pavilion dv2625eo med Intel Centrino Core Duo 1.5 GHz, 2GB RAM och NVIDIA Geforce 7150M

Sony Vaio VGN-CS11S med Intel Core 2 Duo P8400 2.26 GHz, 4 GB RAM och NVIDIA GeForce 9300M GS

HP Pavilion dv2799eo med Intel Core 2 Duo processor T5750 2 GHz, 2 GB RAM och Nvidia GeForce 8600M GS.

Asus UL30A-QX056V med Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 GHz, 4 GB RAM och Intel GMA 4500MHD.

Finns några till också, jag rekommenderar att man satsar på lite dyrare märken (HP, IMB, SONY mm) när man köper begagnad laptop, och gärna proffsmodeller eftersom de brukar vara av bättre kvalité.
Undvik netbook/miniPC, de är söta med ganska kassa på det mesta och Windows 7 Starter gör ingen glad.

Tack så mycket Får se vad hon säger om de där^^
Back to Top
Raxpadda View Drop Down
Medlem i SBF

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-28 at 18:39
Har en HP dv9830 som är helt ok, det negativa är grafikkortet som blir så djäkla hett att man får lägga den på en laptopplatta med fläkt för att känna sig någorlunda lugn..men HP`n har funkat bra, ett till sak är batteriet..den drar hyfsat med ström max en och en halvtimme batteridrift..jodå batteriet är nytt och orginal...
Back to Top
Jackass View Drop Down
Medlem i [SBF]

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-29 at 12:57
Här är en länk till en sida som visar hur olika laptop-grafikkort pallar med de vanligaste spelen.

En lite koll på de Tradera-burkarna jag tipsade om visar följande:

Om det står en siffra i fältet är det ett uppmätt värde med just det kortet och det spelet.
Grönt fält (utan siffra) betyder att medel-fps (bilder per sekund) bör ligga över 25 = laggfritt. Långsammare kort har inte laggat.
Rosa betyder att den troligtvis kommer att lagga, det finns ingen mätning med just det kortet och det spelet. Långsammare kort har laggat.
Rött => Kortet är mätt med det spelet och klarar inte av 25 fps.

Alltså undvik HP Pavilion dv2625eo, den andra HP:en och Sonyn verkar inte ha några problem att köra Sims 3 med grafiken på medel. Asusen får nöja sig med låga inställningar.

Edited by Jackass - 2010-September-30 at 12:16
Back to Top
lyset View Drop Down
Medlem i klanen [SBF]

Direct Link To This Post Posted: 2010-September-29 at 19:43
Köpte en Asus GH73JH i somras så grabben skulle hålla sig lugn när vi var i Ö-sund. Den lirar väl i stort sett allt men den är ju stor som en mindre resväska. Min något gamla dator hänger iaf inte med.  :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 9.70
Copyright ©2001-2011 Web Wiz

This page was generated in 0,032 seconds.