sandvikenbattlefield.se Homepage
Forum Home Forum Home > Computers > Software
  New Posts New Posts RSS Feed: Oumbärliga program som alla borde ha
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Oumbärliga program som alla borde ha

Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Sandviken Battlefield Supreme Commander
Pensionerad

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oumbärliga program som alla borde ha
    Posted: 2003-December-22 at 12:05
Innan ni utför nedanstående installationer så kör http://www.windowsupdate.com Windows update

Eftersom en del av er har prestanda problem med era datorer emellanåt(ofta samtidigt flera stycken) så tänkte jag ta tillfället i akt och tipsa om lite bra grejjor som ni kanske behöver. Notera att nedanstående tips inte är heltäckande utan bör kompletteras med ett bra antivirus program typ Norton Antivirus eller Mcaffee och en brandvägg (Hårdvaru - Netgear , Dlink) eller (Mjukvaru - Zonealarm http://www.zonelabs.com )

Tips nr:1
Ett mycket bra program för attt hålla olika typer av spyware utanför er dator.
http://www.safer-networking.org/
Spybot S&D

Tips nr:2
Sedan ett absolut nödvändigt komplement till ovanstående som tar hand om activex baserad spyware.
http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html
Spyware blaster

Båda programmen kan fungera tillsammans på er dator och med dessa installerade uppnår man en ganska hög nivå av säkerhet naturligtvis tillsammans med en bra brandvägg och ett antivirus program. Båda programmen har uppdateringsfunktion inbyggd så det är mycket enkelt att hålla sig uppdaterad. Båda programmen är donationware och är helt lagliga att använda utan att betala om man inte vill det.

Tips nr:3
Ok när allt är fixat så ni inte har några virus och ingen spyware som ligger och tar värdefull prestanda ifrån er dator och nätverksanslutning så är det dags att städa upp i registret lite. Registret är windows hjärta så att säga, där lagrar program/installationsprogram all information som dom behöver för att fungera. Tyvärr så är dom flesta program dåliga på att ta bort information som dom inte längre behöver eller rester efter avinstallationer. Där kommer programmet Regcleaner in i bilden http://www.docsdownloads.com/Tier1/regclean.htm När ni installerat det programmet så rekommenderar jag att ni använder alternativet ifrån dess meny som följer "tools/registrycleanup/do them all"

OBS fumla inte runt med dom andra alternativen i programmet om ni inte vet vad ni gör . Sabbar man registret så är det ofta kört och bara att installera om hela datorn.

God Jul på er alla ! och Gott Nytt År !

Edited by Patrik
Laptopjävel
Back to Top
MicDaDic View Drop Down
Sandviken Battlefield Veterans
Medlem i klanen [SBF]

Post Options Post Options   Quote MicDaDic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 12:58
Regclean rekommenderas inte till XP har jag för mig.

Back to Top
* HMC * bip View Drop Down
Heroes Must Conquer
Heroes Must Conquer
Medlem i klanen * HMC *

Post Options Post Options   Quote * HMC * bip Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 16:00
det är bara att beundra vilken järnkoll
show me your war face
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 18:01
Till MicDaDic : Regcleaner är alldeles utmärkt till windows XP och har aldrig behövts så mycket som till just Windows XP .
Back to Top
MicDaDic View Drop Down
Medlem i klanen [SBF]

Post Options Post Options   Quote MicDaDic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 18:04
OK - bugar djupt inför allvetande oraklet - Patrik!

Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 18:18
Res dig igen.
Back to Top
Heroes Must Conquer
Heroes Must Conquer
Medlem i klanen * HMC *

Post Options Post Options   Quote * HMC * bip Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 19:31
tack Patrik jag hade 253 gamla register filer,
som inte stör mig längre.
show me your war face
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 19:35
Strålande bippen , har du provat nåt av dom andra proggen oxo ?
Back to Top
Heroes Must Conquer
Heroes Must Conquer
Medlem i klanen * HMC *

Post Options Post Options   Quote * HMC * bip Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 19:37
nej det är väl bara virus prg eller.
show me your war face
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 19:59
Inte så bara det , det är inga virus program.

Jag drar ett litet exempel.

Ofta när du (eller nån annan) surfar omkring på nätet så läggs filer och små program in automatiskt på din dator utan att du vet om det. Dessa program kan ha olika syften , vissa är "harmlösa" saker som kanske skickar tillbaka info till programmets upphovsman om dina surfvanor, som han sen säljer till högstbjudande, varför gör dom det ? tja , exempelvis webutvecklingsföretag är intresserade av vad "som säljer" så att säga, då kan dom anpassa sina tjänster till det dom vet vi vill ha osv osv, medans andra kan vara betydligt otrevligare saker eller syften.

Exempel på otrevliga program är sådana program som loggar allt ifrån ditt tangentbord för att använda i brottsliga syften, du kanske har nån form av banktjänst eller postgiro och liknande, skulle du då vilja att någon sitter och läser dina lösenord och användarnamn. Ja dom ser i stort sett allt du någonsin skrivit på tangentbordet samtidigt som du gör det, vet dom dessutom vart du är för tillfället så kan dom sätta användarnamn och lösen i samband med en speciell tjänst, det är då det börjar bli farligt. Dom normala antivirus programmen bryr sig inte speciellt mycket om att detektera sånna här program eftersom dom anser att det är ett annat problem som skall skötas av brandväggar och dylikt, men det finns ett ganska stort glapp här, där kommer programmen i Tips 1 och 2 in i bilden, dom gör sånt som idag faller mellan stolarna så att säga.

Jag rekommenderar verkligen er alla att åtminstone prova dom, ni blir förvånade över vad som finns på era maskiner utan er vetskap. Dessutom har sånna här små otrevliga program en annan egenhet, det finns hur många somhelst av dom och dom tar alla en liten bit av era värdefulla system/nätverksresurser i anspråk. Det värsta jag sett var en kille som hade över 100 olika små spionprogram på sin dator, dessa tog tillsammans en ansenlig del av hans maskins ramminne och resurser i anspråk.

Jag vet inte hur ni resonerar, men jag föredrar att ha det som är mitt för mig själv, så jag gör allt jag kan för att säkerställa att min maskin är just min maskin och inte styrs av någon annan skum typ. Vill dom veta nåt får dom fråga mig först liksom .
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 9.70
Copyright ©2001-2011 Web Wiz

This page was generated in 0,578 seconds.