sandvikenbattlefield.se Homepage
Forum Home Forum Home > Computers > Software
  New Posts New Posts RSS Feed: Oumbärliga program som alla borde ha
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

Oumbärliga program som alla borde ha

Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Heroes Must Conquer
Heroes Must Conquer
Medlem i klanen * HMC *

Online Status: Offline
Post Options Post Options   Quote * HMC * bip Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oumbärliga program som alla borde ha
    Posted: 2003-December-22 at 21:07
jag är övertalad
show me your war face
Back to Top
Sgt. Mango View Drop Down
Hangaround
Hangaround

Post Options Post Options   Quote Sgt. Mango Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 22:54

Jag kör med Ad-aware 6 ett mycket bra program för o plocka bort trackingcookies och spyware fungerar utmärkt. Vet du om det det du föreslår är bättre ? Kanske är dags o byta ? Om nå´n är sugen på o prova så finns det gratis på http://www.lavasoft.de/support/download/

Back to Top
Patrik View Drop Down
Sandviken Battlefield Supreme Commander
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 23:16
Jag körde adaware ifrån den första versionen som kom ut på nätet, men allteftersom tiden gick så började det komersiella slå igenom allt mer i det programmet. Och det är klart , adaware utvecklas av ett stort företag, klart dom hade avsikten att tjäna pengar på det. Så efter ett tag delade dom upp det programmet i standrad version och pro version(gissa vilken man behöver) varav pro versionen kostar pengar.

Spybot S&D gick jag över till just för att adaware inte tog bort så mycket som man trodde ibörjan. Spybot S&D har alla funktioner direkt gratis. Dvs betalning är frivillig. Så kombinationen av program jag använt ett tag nu tycker jag har fungerat perfekt och jag hoppas det inte ändrar sig inom en allt för snar framtid.

Men adaware är bättre än ingenting. Gör en test, kör programmen jag rekommenderar trots att du har adaware, kul och se om dom hittar nåt.

Edited by Patrik
Back to Top
Spiff View Drop Down
Webmaster, Admin

Post Options Post Options   Quote Spiff Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-22 at 23:33
Kan säga att Adaware hittade 65 filer och register nycklar efter att jag kört SpyBot, jag rekommenderar å det varmaste att man använder båda då de är bra på olika saker.
Spiff Häpnadsmannen

Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-23 at 01:38
Vilken version av adaware var det ? Och körde du båda programmen jag rekommenderade före ?

edit: Sorry såg nu , den hittade 23 cookies på min nu oxo. Det var omvänt förhållande tidigare. Så tyvärr verkar det som man behöver alla tre programmen. .

Edited by Patrik
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-23 at 02:18
När vi ändå är i farten så skall jag visa en annan kul grej med Spybot S&D, nämligen möjligheten att få en överblick över vilka program som startas när datorn startar och vad dom är till för. En bild igen verktyg/systemstart.

Igenom att markera ett alternativ så får man en förklaring (tyvärr inte vid alla tillfällen men ganska många) om vad programmet är till för och om det behöver startas. Mycket bra funktion för att spara systemresurser.

Öhh nej för trött nu orkar inte skriva mer, ill be back.

Ja just ja, svensk länk för adaware kanske nån behöver.
http://www.lavasoft.nu/

Edited by Patrik
Back to Top
Wennerberg View Drop Down
Hangaround
Hangaround
Medlem i klanen [SBF]

Post Options Post Options   Quote Wennerberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-23 at 10:34
Ett annat tips när det gäller skit som kommer från nätet är att faktiskt byta webbläsare och e-postklient från Internet Explorer och Outlook till exempelvis Mozilla. Därmed reducerar du självexekverande e-post till ett minimum (om inte till noll) och webbläsaren har fler inställningar för script och liknande. Exempelvis finns inbyggd icke-destruktiv block för popups (bl.a. ZoneAlarm har en tendens att förstöra övriga script helt då den lägger in saker på själva sidorna).

Det löser ju inte alla problem men reducerar dem i alla fall :)

God Jul
Back to Top
Lt Back View Drop Down
Heroes Must Conquer
Heroes Must Conquer
Medlem i klanen * HMC *

Post Options Post Options   Quote Lt Back Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2003-December-23 at 16:38
Tack för detta Patrik. Installerat och jag hittade massor av skit.
Lets start a war said Lt Back one day
Kill The Bastards
* HMC * Lt Back
Back to Top
Starfire View Drop Down
Sandviken Battlefield Honorary Member
Sandviken Battlefield Honorary Member
Medlem i klanen [SBF]

Post Options Post Options   Quote Starfire Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2004-Februari-23 at 19:10
En nyttig pryl som tråkigt nog inte utvecklas länge är Proxomitron, ett webfilter som man lägger som en lokal proxy (nåt som IE kör igenom för att få sina sidor), den filtrerar alla grejor och man slipper popups o sånt trams, 90-95% av alla reklambanners försvinner, och mycket av java-elakheter slutar o funka. http://www.proxomitron.info/ har resterna av den. Man kan lägga dit egna regler o sånt om man vill, aktivera andra som redan finns med i paketet, så det finns potential fortfarande. Jag kör default-läget, det funkar bra för mig.

Nu är det inte alla sidor som den funkar med, vissa vill ha sina javagrejor körda, de kommer man inte förbi utan måste ta _bypass_ i proxo-menyn. De är i klar minoritet i alla fall, vilket bör påpekas.

Några andra filer finns det på http://www.geocities.com/srl_list/index.html ej testade av mig...

/Star

Edited by Starfire
In A World Without Fences, Who Needs Gates?
Back to Top
Patrik View Drop Down
Pensionerad

Post Options Post Options   Quote Patrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 2004-Februari-23 at 19:23
Bra låt tipsen fortsätta komma in i denna tråd , jag har pinnat den så att alla skall kunna kolla in här när dom funderar över nåt säkerhetsmässigt i datorn. Gärna mer avancerade tips än dom vi redan täckt in är välkomna.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 9.70
Copyright ©2001-2011 Web Wiz

This page was generated in 0,570 seconds.